BUUR wil dat gemeente snel de verkeersmaatregelen op de Edelweisstraat bijstuurt

Recent werden er door het gemeentebestuur een aantal wegingrepen uitgevoerd op de Edelweisstraat in Houthalen-Oost. Vanzelfsprekend begrijpen en steunen wij ingrepen die de verkeersveiligheid ten goede komen. Over het principe; de plaatsing van snelheidsremmende bloembakken, is er dan ook geen discussie. Wel is het zo dat wij, op basis van eigen ervaringen en vaststellingen, maar ook op basis van de vele opmerkingen en suggesties die ons toekwamen, graag verbetersuggesties overmaken aan u als bestuurders teneinde de situatie op deze weg effectief verkeersveiliger te maken. Wij hopen dan ook dat de bevoegde schepenen onderstaande suggesties objectief ter harte nemen en de ingrepen op basis hiervan aanpassen en verbeteren.

 

1. Plaatsing van twee bloembakken pal na de kruising van de Edelweisstraat met de Rozenstraat (eerste twee bakken)

Deze bakken staan te kort op de kruising en te dicht bij een oversteekplaats. Wanneer een wagen komende van het Lindeplein dient te stoppen om een tegenligger te laten passeren, staat hij niet reglementair opgesteld aangezien hij het zebrapad op dat moment bezet. Stopt hij vóór het zebrapad, dan staat hij eveneens niet reglementair aangezien hij dan de kruising met de Rozenstraat belemmert, een kruising waar voorrang van rechts geldt. Er wordt dus een verkeersconflict gecreëerd dat geen meerwaarde biedt.

De plaatsing van deze bloembakken zorgt er ook voor dat de zichtbaarheid van de oversteekplaats flink vermindert voor het verkeer komende van Oudsbergen rochting het Lindeplein. De verminderde zichtbaarheid, gekoppeld aan noodzakelijke bijkomende alertheid aangezien er kruisend verkeer is zonder voorrangsregels door deze wegversmalling, creëert opnieuw een bijkomend conflict zonder meerwaarde voor de bestaande verkeersveiligheid.

De bloembakken, en de plaatsing van het bord ‘gewijzigde verkeerssituatie’ (achter de bakken) zorgen voor een onaangenaam verrassingseffect voor de bestuurders die komen vanuit de Rozenstraat en die de Edelweisstraat oprijden. Ook dit zorgt voor een bijkomend conflict dewelke geen meerwaarde biedt aan de bestaande verkeersveiligheid.

 

2. Plaatsing van twee bloembakken vóór het zebrapad op de Edelweisstraat ter hoogte van de ingang van De Kleine Kunstenaar

Bij de inplanting van deze twee bloembakken stellen we vast dat de zichtbaarheid van de (voornamelijk kinderen) zwakke weggebruikers die het zebrapad willen gebruiken, vermindert. Het zicht en de herkenbaarheid van zowel de overstekers ten aanzien van de passerende voertuigen als omgekeerd, verslechtert door de plaatsing van deze hoge en brede bakken.

De veiligheid op dit punt wordt dus niet verbeterd, waardoor de ingreep zijn doelstelling mist en derhalve heroverwogen moet worden. Bovendien speelt de ingreep ook niet in op de richtinggevende wetgeving die stelt dat 5 meter voor een zebrapad de wegzate obstakelvrij moet zijn en er bijvoorbeeld niet geparkeerd/gestattioneerd mag worden.

 

3. Plaatsing bloembakken dichtbij inritten woonhuizen

Op verschillende plekken staan de bloembakken erg dicht bij de inritten van woningen. Dit zorgt vooral voor extra moeilijkheden bij verkeer dat rechts moet afslaan richting de inrit. Ook het inslaang met een aanhangwagen, bestelwagen, vrachtwagen wordt moeilijk tot onmogelijk gemaakt owv langere en ruimere draaicirkel. Deze bakken dienen best verplaatst te worden naar een meer vrije/open ruimte tussen inritten in. Een plaatsing van deze bakken op de berm is ook een optie, dan vormt inrijden geen probleem meer maar blijft de wegzate visueel nog versmald.

 

4. Plaatsing bloembakken ter hoogte van de kruising met de Klaprozenstraat, de Madeliefstraat en de Sleedoornstraat

Deze bakken hebben geen signalisatietekens noch reflectoren aan de zijde van de inkomende straten. Wie uit de Madeliefstraat, Sleedoornstraat of Klaprozenstraat komt, ziet de donkere bakken bij duisternis erg moeilijk tot niet. Bovendien zorgt de plaatsing van de bakken op deze plek ook voor moeilijkheden bij het behalen van de draaicirkel door langere voertuigen zoals vrachtwagens (toelevering mazout, verhuiswagens, bouwmaterialen,…). Een herplaatsing van deze bakken en het aanbrengen van signalisatie aan deze zijden is gewenst.

 

5. Plaatsing van de vier bloembakken aan de kruising met de T. Masystraat

Een afwezige straatverlichting zorgt ervoor dat het verkeer komende van Oudsbergen deze bakken erg laat opmerkt. Hier geldt het snelheidsregime van 50 km/u. Wie aan deze snelheid de bakken laat opmerkt bij duisternis of slecht weer, kan een bijkomende conflictsituatie (tegenliggers) ervaren. Wanneer één of meerdere voertuigen(komende van Oudsbergen) de bakken passeert en (al dan niet in extremis) moet stoppen voor het verlenen van voorrang van rechts aan de T. Masystraat, dan blokkeren deze voertuigen de normale doorgang door de wegversmalling die deze bakken creëren. Dit zorgt voor mogelijk ernstige knelpunten. Evenzo voor verkeer komende uit de T. Masystraat en rijdende richting het Lindeplein.  Deze bakken zouden best op een andere locatie (verder van het kruispunt) ingeplant worden.

 

6. Smalle doorgangen

Op verschillende plaatsen is de doorgang tussen de bakken 3,50 tot 3,60 meter. Het voorstel is om deze breedte te verruimen tot minstens 4 meter. Deze verruimde breedte is geïnspireerd door onder meer de vraag van veiligheidsdiensten (zoals brandweer) die 4 meter als vrije ruimte voorstellen. In een schoolomgeving als deze is deze 4 meter zeker aan te raden. Verder is de Edelweisstraat ook een ontsluitingsweg voor veel landbouwgronden. Ook hier is een verbrede doorgang van minstens 4 meter een must opdat (uitzonderlijk) landbouwverkeer normaal kan passeren.
Artikel 46 van de wegcode bepaalt dat bij landbouwvoertuigen de breedte van het (beladen) voertuig 2.75 meter tot zelfs 3 meter mag bedragen. Bij het vastleggen van de vrije wegzone moet rekening gehouden worden met de koersinstabiliteit van (vooral langere) voertuigen. Bij 50 km/u varieert de koersinstabliteit tot 40 cm. Hiermee rekening houdend is de vrije breedte van 3.50 tot 3.60 meter onvoldoende.

 

7. Events

De Edelweisstraat wordt jaarlijks ook gebruikt voor een aantal evenementen zoals de jaarmarkt. De plaatsing van de bakken zorgt voor moeilijkheden bij het opstellen van de marktkramers en de vereiste nooddoorgangen (4 meter) op deze events. Vanuit het veiligheidsprincipe dienen de bakken dan ook deze vrije ruimte mogelijk te maken.

 

8. Veiligheid fietsers

De Edelweisstraat is een straat die veel fietsverkeer (schoolgaand vaak) kent. Fietsers moeten in de zone na De Kleine Kunstenaar op de rijweg rijden. De plaatsing van de bakken zorgt ervoor dat ook de fietser door de wegversmalling op het midden van de rijweg moet passeren. Hier wordt een extra veiligheidsknelpunt gecreëerd aangezien de fietsers in conflict komen met passerende voertuigen. De zwakke weggebruiker komt in direct conflict met voertuigen, dat is geen veiligheidsverbetering. En herplaatsing van de bakken of het creëren van een fietspad rechts van de bakken is een mogelijke oplossing.

 

9. Winteronderhoud

Schoolomgevingen zijn prioritaire omgevingen inzake het sneeuw- en ijsvrij houden van de wegen. De bakken bemoeilijken het behalen van deze doelstellingen doordat zowel strooimachines als sneeuwruimers extra handelingen nodig hebben om deze zones sneeuwvrij te maken door de opstelling van de bakken.

 

We hopen dat de bevoegde schepenen voornoemde feiten aangrijpen om de situatie op de Edelweisstraat grondig te verbeteren.

 

BUUR Houthalen-Helchteren

Een open, onafhankelijke politieke beweging van, voor en door inwoners van Houthalen-Helchteren. 

Telefoon

Rechtsboven op deze site vindt u de contactgegevens van onze raadsleden en het bestuur. Aarzel niet om ze te contacteren met vragen of opmerkingen. 

Email

Info: info@buur.co